Popis
Ozobot Bit+ Arduino startovací sada OZO-50103BIT
Seznamte se s rozpustilým mini robotemChcete směšnéhorobota k ovládání, co se vejde do kapsy? Rádi byste přitáhli děti kinformatice? Baví vás nové technologie a chcete sivyzkoušet programování? Začněte s Ozobot Bit+, ten zvládne klidně všechno najednou a ještě víc. Jedná se o chytrou hračku a promyšlenouvýukovou pomůcku zároveň, vhodnoupro zájmové i školní vzdělávání napříč předměty i stupni. Malý bot je nadupaný funkcemi, získá si vás svojí roztomilostí i překvapivými schopnostmi. Umí sledovat vodicí čáry a provést zakódované příkazy nakreslené na papíře, nebo provede vše podle jednoduše vytvořeného skriptu, kterýsami naprogramujete v intuitivním editoru OzoBlockly. Pro tento model robota můžete vytvořit program také v Arduino IDE softwaru. Zní to složitě? Vůbec z toho nemusíte mít strach. Ovládání je snadné as přehledem ho zvládnou už 8leté děti i dospělí, kteří se drobné elektronice raději vyhýbají. A na ty vůbec nejsnazší úkoly si troufají i předškoláci! Již od nejnižšího věku tak můžete jejich kreativitu, kritické myšlení, schopnosti pracovat v týmu, kódovat a řešit problémy.
Tři způsoby programování
Jak již bylo zmíněno, děti i dospělí mohou programovat chování robota Ozobot Bit+ třemi způsoby. Pojďme si je postupně představit!
Programování pomocí barevných kódů
Pro začátek vám na programování stačí fixy a papír. Vaším úkolem bude nakreslit pro robota vodící černé linie, které by mohl sledovat. Na ně umístětebarevné kódy složené ze sekvence červených, zelených a modrých čtverečků. Ty robotovi určí směr, rychlost, spustí počítadlo nebo časovač, popřípadě mu dovolí předvést cool pohyby. Ozokodů, kterými dráhu můžete okořenit, existuje mnoho. A nebojte se – nemusíte se je učit nazpaměť. Jejich přehled můžete mít vy i děti neustále po ruce. Věnujete se malým dětem, pro které by i kreslení drah s barevnými kódy mohlo být obtížné? Chcete ušetřit množství spotřebovaného papíru?Základní kit můžete rozšířit o sadu magnetů, které je perfektně zastoupí.
Programování v online editoru Ozobot Blockly
Další možností je vizuální programování v aplikaci čionline blokovém editoru OzoBlockly. V tomto intuitivním editoru mohou hlavně starší žáci řadit za sebou jednotlivé bloky a vytvářet přitom jejich unikátní kombinaci. Složitost jednotlivých úkonů je přehledněrozdělena do několika úrovní, aby si každý malý programátor mohl vybrat tu svoji. Vaše originální programy pak nahrajete přímo do boty a necháte jej převést je v akci. Nově je možné celéprostředí editoru přepnout do jazyka Python a naučit studenty používat i tento programovací jazyk. Ať už zvolíte jakoukoli metodu, procvičíte si své dovednosti tvořit posloupnosti, příkazy, pracovat s logikou a posilovat schopnost řešit problémyformou zábavné hry.
Programování pomocí Arduino IDE softwaru
Arduino je otevřená elektronická platforma, založená na jednoduché počítačové desce (hardware) a vývojovém prostředí, které slouží k tvorbě softwaru. Právě toto vývojové prostředí – Arduino IDE – je pro programování Ozobota relevantní. Software si zdarma stáhnete na jakékoli zařízení s operačním systémem Windows, Linux a macOS. V něm podle návodu nainstalujete balíček již připravených ukázkových programů, které byly navrženy přímo pro robota Bit+. Pomocí USB kabelu své zařízení a Ozobota propojíte, vybraný program do něj nahrajete a necháte jej robotička provést. Jste připraveni na další výzvu? Pusťte se do tvorby vlastních zábavných programů! K tomu využijete programovací jazyk Arduino (založeno na jazyku Wiring). Ten je ovšem o trošku složitější než Python, přesto patří k těm nejpříjemnějším. Jeho znalost studentům v budoucnosti může otevřít řadu fascinujících obzorů a možností!
Vše, co pro programování ve skupině potřebujete
Ve startovací sadě najdete vedle robota Bit+ návod a soubor aktivit, které vám pomohou do tajů programování hladce proniknout. Nechybí ani set 5 omyvatelných fix, abyste se rovnou mohli pustit do kreslení barevných kódů a vlastních spletitých drah. Šířka stopy popisovačů je přizpůsobena přímo senzorům malého bota. Ten se tak lépe orientuje na vašich trasách a odbočkách a nevyžaduje tak častou kalibraci. Tato minimální výbava, bez které se na začátku neobejdete, je dodávána pěkně pohromadě v prostorném pouzdře na zip.
STEAM výuková pomůcka pro moderní školy
Ozobot i Arduino patří mezi globální hvězdy STEAM výuky polytechnických oborů. Tento koncept zaměřený na čtyři obory – přírodní vědy (Science), technologie (Technology), techniku (Engineering), matematiku (Mathematics) a umění (Arts). Nehledejte však za ním klasický způsob vzdělávání. Cíle naopak na řešení výzev reálného světa, klade důraz na kritické a kreativní myšlení, nevynechává ani schopnost ovládat jazyk, formulovat myšlenky a přesvědčivě je prezentovat. Hravý Ozobot a uživatelsky přívětivé Arduino jsou pro tento typ výuky ideální. Množství témat, která z jednotlivých oborů dokážete s robotem a touto otevřenou elektronickou platformou pokrýt, je nesmírně široké. A dobře si toho všímá i odborná veřejnost! Ozobot již několik let sbírá prestižní ocenění v oblasti vzdělávání a technologií. Arduino rozhodně nezůstává pozadu! Na přední světové výstavě vzdělávacích technologií BETT 2024 v Londýně se dostal mezi projekty-finalisty hned ve 3 kategoriích, z nichž dvě nakonec vyhrál!
Portál výukových lekcí a podpora komunity
Nejste si jisti, zda dokážete sami vymyslet dost zajímavé a rafinované úkoly, které by děti s robotem Bit+ plnily? Buďte bez obav! K dispozici je vám on-line knihovna lekcí pro vzdělávací instituce (v angličtině).Lekce jsou označeny podle náročnosti a zaměření a co je nejdůležitější, pravidelně přibývají další! Na stránkách výrobce můžete mimo jiné stáhnout a vytisknoutpřipravená bludiště, závodní dráhy a přehled barevných kódů a příkazů. Můžete si zde zahrát vybrané hry bez nutnosti instalace aplikací nebo se podívat na instruktážní videa. Dalším zdrojem inspirace vám bude fantastickákomunita pedagogů, kteří vyučují širokou škálu předmětů a sdílejí vlastní nápady a plány. Ozobotí komunita je velmi aktivní a neustále se rozvíjí. Proto můžeme jen doporučit sledovat i webináře pro učitele.Rovněž Arduino má svoji velmi silnou fanouškovskou základnu. Její členové si navzájem radí, pomáhají, dělí své nápady a projekty. Aktivní jsou na fóru, který naleznete přímo na webových stránkách Arduina, nebo na Discordu. Můžete se také přidat k organizovaným uživatelským skupinám. Za tou nejbližší vůbec nemusíte chodit daleko – přímo v Česku totiž jedna taková funguje!
O tom, jak šikovně využívají Ozoboty při výuce informatiky přední české školy Gymnázium Jana Keplera a Unicorn College, se můžete přesvědčit v tomto videu.
Co dál? Rozšiřte sadu o další chytré pomůcky
Startovací sada je skvělým výchozím bodem pro moderní výuku základů programování. Ale kam dál? Máme pro vás hned několik nápadů!
Ozobot STEAM sady
Oživit hodiny, jejichž látka mnohdy honí dětem strach, vám pomohou takéOzobot STEAM sady.S malým robotem se tak můžete vydat za poznánímtajů vesmíru či osvětlení jednoduchých zákonů fyziky.K dispozici jsou vám sety věnovanésluneční soustavě,oběhu Země kolem Slunce aslunečním hodinám. SadaOzobot zkoumá houpačku pro změnu dětem vysvětlí princip páky a jednoduchých strojů.Jedna sada zapojí skupinku až 4 žákůa můžete ji proto využít jako nástroj k posílení dovedností spolupráce a vzájemné komunikace. K zodpovězení otázek na pracovním listustudenti budou muset zapojit jak pozorovací schopnosti, tak analytické myšlení, které jim umožní situaci správně interpretovat.Samotné sestavení her si od dětí vyžádá i určitou dávkudovednosti,čímž opět přispěje k jejich celkovému rozvoji. Součástí všech sad jsou vždy připraveny lekce, aktivity a faktografické karty. Další úkoly k plnění a nápady naleznete také v online knihovně lekcí.
3D printy
Máte 3D tiskárnu? Potom si můžete přímostáhnout, sdílet a tisknout vlastní příslušenství zOzobotí 3D CAD knihovny! Knihovna nabízí řadu bezplatných 3D tisknutelných návrhů pro rozšíření výuky STEAM s Bit+.Již nyní máte k dispozici řadu modelů a další budou přibývat. Pro svého robota můžete například vytisknout pouzdro nebo helmu. Nechte ho si zasportovat, vytiskněte pro něj kuželky či hokejku s pukem a uspořádejte s dětmi svůj vlastní turnaj. Využít můžete také návrhy na tisk vozíků, nejrůznějších barelů a jiných břemen, dokonce i lopaty bagru! S takovou výbavou přeměníte bota na toho nejšikovnějšího pomocníka při stavbě vlastního městečka!
PSSST! Víme také o dalších fantastických produktech, na kterých Ozobot v současnosti intenzivně pracuje. A jen letmé nahlédnutí pod pokličku slibuje velké věci!
Shrnutí vlastností
- Startovací sada nezbytných pomůcek pro začátek programování
- Robot Ozobot Bit+, 5 barevných fixů, soubor aktivit
- Podpora základní aplikace Ozobot Evo a dalších pro chytrá zařízení
- Propojení a programování v editoru OzoBlockly
- Kompatibilní s ArduinoTM
- Ideální pro STEM moderní výuku
- Rozvoj logiky, kreativy a schopnosti řešení problémů
Technické specifikace
- Bezdrátové nabíjení
- Optické senzory
- Světlo LED
- Čas na hraní 240 minut
- Pevný polykarbonátový plášť
- Aktualizace firmwaru s novými funkcemi
- Nabíjecí baterie LiPo (doba nabíjení 60 min.)
- Aktualizace firmwaru s novými funkcemi (prostřednictvím USB)
- Možnost připojení Ozobot Blockly, Arduino IDE (prostřednictvím USB)
- Větší konstrukce; pevný polykarbonátový plášť
Obsah balení
- 1 robot Ozobot Bit+
- 5 barevných fix
- Nabíjecí kabel
- Návod a soubor aktivit
- Ochranné pouzdro na zip
Rychlé návody a tipy v češtině
- Ozobot ve výuce – portál o Ozobotech od Jednoty českých informatiků
- Přehled ozokodů
- Rychlé tipy, jak na Ozobota 1 (kalibrace, kreslení kódů a linií)
- Rychlé tipy, jak na Ozobota 2 (kalibrace, kreslení kódů a linií)
- Kalibrace Ozobota
- 7 základních tréninků pro seznámení se s Ozobotem
- Začínáme programovat v OzoBlockly
- Základní srovnání Ozobot Evo a Bit+
Externí odkazy:
- Knihovna výukových lekcí pro učitele
- Portál Ozobot Classroom usnadňující STEM výuku
- Editor OzoBlockly
- Instruktážní videa na Youtube
- Herní zóna na Ozobot.com
Společnost Ozobot uvedla v roce 2012 prototyp malého neposedného robota, který ukázal obrovský potenciál tohoto oboru. Po dvou letech usilovného vývoje a ladění byl první Ozobot uveden na trh a velmi rychle se stal jednou z nejoblíbenějších interaktivních hraček na světě. Od té doby uplynulo mnoho času, ale Ozobot stále drží pomyslnou první příčku ve vzdělávání pomocí inteligentních hraček. Mise Ozobotov spočívá v inspiraci mladých lidí k vývoji nových technologií, namísto jejich pasivního využívání. V současnosti celý koncept Ozobot dokonale naplňuje principy STEAM vzdělávání – propojení polytechnických oborů a kreativního přístupu s cílem rozvoje udržitelné budoucnosti.
Parametry
Výrobce | Ozobot |